קלרה והשמש / קזואו אישיגורו

קלרה והשמש / קזואו אישיגורו
הספריה החדשה
289 עמודים
מאנגלית: דבי אילון

כשסיימתי לקרוא את הספר חשבתי לעצמי מתי כבר ספרות המד"ב תהפוך להיות ריאליזם, מתי ספרות המחר תהפוך להיות ספרות ההווה, נראה שאנחנו מדביקים בצעדי ענק את המרחק שבין עתידנות לכאן ועכשיו. במידה מסוימת אישיגורו כותב כאן, בסגנונו המיוחד ספרות שיכולה להיחשב כמדע בדיוני אבל אישיגורו אינו סופר מדע בדיוני שכן הכתיבה שלו עוסקת קודם כל בנפש האדם ועתידנות אינה התמה המרכזית של כתביו ובכל זאת כשכתבו פעם מדע בדיוני העתיד היה נראה כל כך רחוק מאיתנו ולכן הדמיון הפליג למחוזות של הרובוטים העתידניים ומושבות החלל הרחוקות וכאן פתאום אנחנו נתקלים בספר שעובק בבינה מלאכותית דמוית אדם ואני שואל את עצמי כמה זה רחוק מאיתנו, זה נראה כמעט במרחק נגיעה וזה כבר לא מדע בדיוני, זה מדע של הכאן ועכשיו כמעט.
קלרה היא ח"מ, חברה מלאכותית, היא לא הדגם הכי משוכלל של ח"מ, כבר יש דגם משוכלל יותר.
קלרה היא רובוטית עם בינה מלאכותית שניזונה מהשמש, היא פועלת על הזנה סולארית והיא מחכה בחנות מיוחדת שמשפחה תרכוש אותה כך שתשמש בת לוויה למשפחה.
את קלרה רוכשת אמא של ג'וסי, ילדה משופרת גנטית.
בעולם העתידני של קלרה אין בתי ספר, ילדים לומדים בביתם דרך מערכת מיוחדת ומסכים וג'וסי היא נערה משופרת גנטית.
השדרוג הגנטי מאפשר למשודרגים חיים נוחים יותר ופריווילגיות שאין למי שבוחר לא להשתדרג, השדרוג הזה כלול בסכנות וג'וסי שאיבדה את אחותה כתוצאה מנסיון שדרוג כושל היא נערה די מבודדת וקלרה נבחרה כדי להיות לצידה וללוות אותה.
יש לילדים בעולם של קלרה מפגשים עם ילדים אחרים אך זה לא כפי שאנחנו מכירים מעולמנו.
ג'וסי מתאהבת ומייצרת קשר רגשי עם נער בן גילה שאינו משודרג ולנושא זה יש חלק חשוב בספר.
דמותה של קלרה היא דמות מעניינת מאוד, קודם כל היא המספרת בספר הזה, שנית כל היא דמות אנושית, חושבת, מרגישה ונוגעת, מערכת היחסים שלה עם השמש ממנה היא ניזונה היא מרתקת ומעניינת והספר הזה בכלל הוא מאוד אנושי ורגיש.
אישיגורו כותב כל כך יפה, ספריו מעוררי מחשבה ואיכותיים ועם זאת כתיבתו זורמת מאוד, ספריו מעניינים מאוד והוא מצליח להיות רלוונטי בבחירת נושאי הספרים, בשיח שספריו מייצרים ובכלל מדובר בספר שהוא תענוג גדול.
קלרה והשמש זה ספר מעורר מחשבה.
מומלץ מאוד.

כתיבת תגובה