הקוסם / קולם טויבין

הקוסם / קולם טויבין
הוצאת שוקן
416 עמודים
מאנגלית: ניצה בן־ארי

קולום טויבין ממשיך עם הביוגרפיות החצי בדיוניות שלו, אחרי הביוגרפיה שלו על הנרי ג'יימס הוא כותב הפעם על חייו של הסופר הגרמני החשוב תומאס מאן.
עד היום יצא לי לקרוא מתומאס מאן רק את הר הקסמים והתרשמתי ממנו בצורה יוצאת דופן כאחד הספרים המופתיים שקראתי בחיי אך את סיפורו של תומאס מאן הכרתי ממקורות שונים, מספרות עליו ועוד.

טויבין מתחיל מילדותו של מאן שנולד בסוף המאה ה19 לאם שמוצאה מברזיל ולאב שמרן ומרוחק טיפה.
על תקופת נערותו מתמקד טויבין בנטייתו ההומוסקסואלית המודחקת של מאן, משהו שהופיע פעמים שונות בספר אך מאן הדחיק זאת.

בנוסף מתמקד טויבין במערכת היחסים של תומאס עם אחיו היינריך ובתחרות הגלויה ביניהם ובנסיון של מאן להתעלות על אחיו שהיה בעצמו סופר מוכשר.

מכאן ממשיך טויבין לעקוב אחרי משפחתו של מאן וכמובן אחר תהליך כתיבת הספרים שלו מיצירתו המוקדמת והחשובה בית בודנברוק ועד לספרים החשובים הנוספים בחייו, הזכייה בנובל בשנת 1929 והספרים הנוספים שכתב לאחר מכן.

שני חלקים מאוד מעניינים בספר הם גם מערכת היחסים שלו עם ילדיו ודינמיקה משפחתית מורכבת מאוד עם ילדים מאוד מגוונים ומעניינים שלחלקם יש ביוגרפיה מאוד עשירה ומעניינת גם ספרותית וגם אישיותית אבל בעיני לפחות החלק החשוב ביותר הוא התקופה שבה חי מאן והדרך בה הוא ניווט את חייו בתקופה זו, היחס שלו לעליית היטלר לשלטון, עזיבת גרמניה והמחיר שהוא שילם בעקבות זאת, המעבר לארצות הברית. מאן הופך למבקר גלוי של המשטר הנאצי.

זוהי ביוגרפיה בדיונית על חייו של מאן שיש בהם מן הביוגרפיה האמיתית מסיפור חייו אך טויבין מייצר כאן סיפור נפלא, ביוגרפיה שהיא בעצם פרוזה, סיפור מרתק ועשיר על חיי הסופר הגדול שאת כינויו "הקוסם" נתנו לו ילדיו.
טויבין יודע לקחת סיפורי חיים ולהפוך אותם לפרוזה חיה ונושמת, עשירה ומעניינת על אחד מאנשי הספרות החשובים והמרתקים של המאה העשרים.

ספר מרתק ומעניין.

כתיבת תגובה