תרפויטיקה וגאולה / גלעד שרביט

תרפויטיקה וגאולה / גלעד שרביט
הוצאת מאגנס
269 עמודים

שאלת חירות האדם היא אחת השאלות המשמעותיות בפילוסופיה המערבית, האם באדם קיימת חירות ויכולת לקבוע את גורלו או שמה יש בתוכו דברים שמונעים ממנו חירות זו.
האדם לפי פרויד מונע מדחפים שונים שמשפיעים עליו שהם לא מודעים ולא רציונליים אבל בתורתו של פרויד נדמה ששאלת החירות מלאה בסתירות וקונפליקטים, הרי אם האדם מונע מדחפים שמקורם בתת מודע איך בעצם הוא יכול לקבל החלטות מודעיות והגיוניות.
את התשובה לבעיה הזו מצאו חוקרים דרך כתביו של הוגה דיעות שחי ופעל הרבה לפני פרויד ושמו פרידריך שילינג, שילינג חקר בעצמו את הלא מודע וטען שהלא מודע הוא תנאי הכרחי לחירות, מפני ששם האדם חופשי ממגבלות החברה.
גלעד שרביט מרצה לפילוסופיה ודתות באוניברסיטת טאוסון מרילנד בא בספר זה ומציג לנו את שילינג ואת תפיסת עולמו ומראה איך תפיסתו של שילינג מתכתבת עם תפיסתו של פרויד ולא בהכרח מתנגשת איתה.
בעיני מדובר היה בספר קשה לקריאה והבנה, חלקיו היו ממש מעניינים לי ומכיוון שלא הכרתי את שילינג זו היתה הזדמנות עבורי להכיר אותו ונושא החירות הוא נושא מעניין בפני עצמו עם מורכבויות רבות ובסופו של דבר מצאתי בספר הזה עניין אם כי לתחושתי הוא לא קל לקריאה ולכן לא מתאים לכל אחד.
אני מעריך שמתישהו עוד אחזור ואעיין בו כי הדברים שמועלים בו חשובים וכנושא הם מעניינים אותי וארצה להתמודד עם זה שוב.
מיועד בעיקר למביני עניין.

https://www.magnespress.co.il/book/%D7%AA%D7%A8%D7%A4%D7%95%D7%99%D7%98%D7%99%D7%A7%D7%94_%D7%95%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94-7149

כתיבת תגובה